Litoralul bulgăresc (partea sălbatică şi mai puţin cunoscută)

26.08.2016 18:03

Zona de la "Arcadă"

Categoria: hoinăreală

Mie nu-mi tare place marea! Adică nu-mi place prin prisma faptului că mă plictisesc repede. Pentru că nu sunt genul care freacă mesele pe la terase şi prin cluburi şi iubesc aglomeraţiile la fel cum iubesc ecologiştii drujbele austriece. De asemenea prefer umbra şi dacă stau la soare mă protejez cu o bluză albă cu mânecă lungă de genul celor pentru navigatori pentru că nu-mi plac nici cremele de soare (îs cam mofturos, nu?). Prin urmare nu-mi ramâne decât să înot, să stau cu o cafea la umbră, să citesc şi să admir fetele. Dar cât să faci şi asta? Că după patru zile îmi vine să-mi iau câmpii.

De vreo 5 ani asta s-a schimbat pentru că de atunci vacanţa la mare înseamnă pe scurt: Tyulenovo! E un sătuc de pescari aflat la vreo 30 de km de Vama veche. Aici ţărmul e stâncos, apa limpede (nu există nisip sau alge) şi liniştea e ca la bibliotecă. Adică nu chiar, că e tulburată de valurile care se sparg de stâncile aspre. Apa este și foarte adâncă ceea ce face ca locul să fie ideal pentru Deep Water Solo. Asta e o disciplină a cățăratului în care începi să escaladezi din apă sau ideal din barcă și ai ca "plasă de siguranță" apa adâncă de dedesubt. Așadar nici șansă să te plictisești. Poți să înoți, să sari de la diferite înălțimi, să faci scufundări, să te cațeri sau să cutreieri faleza pentru a descoperii tot felul de grote. Într-un cuvânt paradisul căţărătorilor şi al scufundătorilor.  Binențeles că am descoperit acest loc datorită prietenilor cățăratori și cel mai fain era când ne strângeam gașcă mare de vreo 10-15 persoane. Atunci distracția și hăhăiala erau garantate. Dormeam pe faleză direct sub cerul liber în iarba înaltă, săream de la diverse înălțimi, încurajându-ne unii pe alții, ne dădeam trasee de escaladă și făceam diferite regii pentru filmulețele lu' Gaboru'. Aveți aici rezultatele finale (https://m.youtube.com/watch?v=-HPcMj-OazE sau www.youtube.com/watch?v=wumuQlu6i_Q sau www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_764396&feature=iv&src_vid=-HPcMj-OazE&v=R9hJwY8m3Kc . Cel mai fain era răsăritul, pentru care nu trebuia decât să deschizi pleoapa leneşă şi să-ţi salţi o ţâră capul.

Golful pescarilor de la Hotelul Tyulenovo

După cum spuneam mai sus stânca este destul de aspră şi nişte papuci ar fi indicaţi. Noi aveam espadrile de căţărat dar, cum aveam să descopăr în cursul anilor, merg şi gumari dintr-ăia cum găseşti la orice magazin de articole sportive.

Din păcate, în ultimii doi ani, zona a devenit destul de populată, căci, cineva cu spirit antreprenorial, a observat oportunitatea şi a contruit un hotel cu un restaurant mai de fiţă. Ce-i drept hotelul e foarte fain şi la preţuri mult sub litoralul românesc (comparativ cu cât de bine arată şi ce oferă). Restaurantul e plasat chiar pe faleză, la câţiva metri de apă şi atrage turişti atât bulgari cât şi români care vin aici doar pentru a lua masa. Prin urmare în fostul sălbatic Tyulenovo vezi acum parcate Merţane, Audi şi BMW. Asta i-a mai ştirbit din frumuseţe. Dar pe de altă parte, hotelul e o opţiune ideală atunci când nu vii cu gaşca.

Hotelul Tyulenovo văzut din apropiere de Arcadă

Aş vrea să vă povestesc acum câte ceva despre locurile pe care le-am vizitat şi descoperit în perioada asta.

La vreo 3 km de graniţă, prima localitate care îţi iese în cale este Durankulak. Aici, chiar înainte de a intra propriu-zis în localitate se face pe stânga un drumeag de pamânt pe lângă un şir de copaci. Acesta merge spre mare iar aproape de ţărm se bifurcă. Noi am luat-o tot timpul în dreapta cu atenţie că drumul e destul de denivelat. După vreo 100 de metri se poate să cobori spre plajă. Se poate pune cortul şi sus între copăcei unde există şi o toaleta ecologică. Dacă optaţi pentru a merge cu maşina până aproape de plajă, aveţi grijă să nu plouă între timp căci drumul care coboară e destul de abrupt şi de pamânt şi va fi greu să scoateţi maşina înapoi. Noi a prins odată ploaie zdravănă pe drumul drept de până acolo şi ne-am împotmolit. Noroc cu o gaşcă faină de tineri români cu care ne-am împrietenit la Tyulenovo şi pe care noi i-am dus să vadă plaja de la Durankulak. Ei au venit în urma noastră şi ne-au împins să ieşim din noroaie.(mulţumim Marius, Robert, Ciprian, Emily şi Nicu). Aici este o plajă pustie, foarte faină pentru cei ce caută liniştea tulburată doar de muzica mării. Adică la genul, noi aici şi alti doi oameni la 500 m de noi si alţii la alţi 500. Se poate pune cortul, poţi să faci foc seara iar plaja este cu nisip şi intrarea în apă se face progresiv. Din păcate apa e cam ca la noi şi nu asa limpede ca la Tyulenovo.

Un alt loc fain de mers cu cortul este la Ezerets. Aici nu am fost încă dar ştiu că este plajă cu nisip şi pădure aproape de mal. Deci poţi pune cortul la umbră.

Utmătoarea localitate în drumul spre Tyulenovo este orăşelul Shabla. Drumul naţional pe care venim ocoleşte orăşelul aşa că trebuie să aveţi grija să nu rataţi intrarea pe stânga în Shabla. De fapt este şi indicator spre Tyulenovo, scrie în bulgăreşte dar vă prindeţi că începe cu Ty şi se termină cu O. După ce intraţi în orăşel se ajunge într-un fel de "centru al oraşului" la o intersecţie cu un fel de scuar triunghiular. Aici drept în faţă este un magazinaş ne unde noi obişnuiam să facem cumpăraturile alimentare. Sunt preţuri mult mai bune ca la noi şi găseşti de toate. Berile locale Zagorka şi Kamenitza, de asemenea nu trebuie ratate. Sunt aici şi bancomate de la care puteţi scoate direct leva (moneda bulgărească). De la scuarul triunghiular se merge apoi spre stânga spre Tyulenovo. Ducă ieşirea din Shabla se merge perpendicular spre mare şi la un moment dat se face un drum spre stânga care merge spre plaja din Shabla. Aici este încă plajă cu nisip dar este mult mai populată (seamană cu o plajă comunistă) cu parcare mare pentru maşini, camping cu căsuţe şi corturi, cu duşuri, toalete şi am observat mai la sud şi un complex cu gazon şi bungalouri. Aici veneam în zilele cu valuri mari în care era cam riscant să intri în apă la Tyulenovo.

Drumul continuă înainte, după cum spuneam, perpendicular spre mare ca apoi să o cotească spre dreapta paralel cu aceasta. Acum deja putem vedea ţărmul care începe să se preschimbe de la plajă cu nisip la bolovani şi ţărm stâncos.Ajungem apoi la destinaţie. Aici, în "centrul satului" virăm iar spre stânga şi ajungem la zona cu holeluri şi pensiuni. În nordul satului sunt căteva zone de Deep water solo faine, şi acolo îşi mai pun corturile căţărătorii. De la zona cu hoteluri drumul merge spre dreapta paralel cu ţărmul spre zona cu "arcada"(prima poză din articol). Aici mai există o pensiune Hanski Stan. Mai departe, după încă vreo 200 m se ajunge la zona golfului. Aici e o zonă plată sus unde se parchează maşinile, e şi o toaletă ecologică şi de aici se coboară câţiva metri până la zona unde se poate intra relativ uşor în apă. Foarte important de menționat, nu lăsați lucruri de valoare, la vedere în mașini. Sunt niște tineri bulgari foarte pricepuți la spart mașini. Am văzut multe cazuri. Era odată un grup din București veniți la un fel de team building care au rămas fără aparate foto, obiective și aparate de filmat scumpe. Ascundeți-le prin portbagaj și e bine ca, din când în când, să mai urcați la mașini să dați o "geană".

O alt loc interesant de cazare